Account Options

Pierderea în greutate și deficitul de zinc. Boli cu deficit de nutriție: simptome, cauze și sfaturi de prevenire

Conținutul

    Autor: Cardoneanu Ancuța-Mihaela, student medicină Zincul este un microelement esențial, necesar tuturor formelor de viață; este cofactor pentru peste enzime implicate în creșterea și regenerarea celulară, este necesar pentru procesul de creștere la copii și are un rol crucial în menținerea sănătății pielii, părului, unghiilor, oaselor, mușchilor și sistemului nervos.

    Deși deficiența severă de zinc este rară, deficiența ușoară sau moderată este relativ frecvent întâlnită și are un impact major asupra sănătății, dat fiind rolul zincului în numeroase procese biologice.

    Doza zilnică recomandată este de 12mg pentru femei mg pentru femeile însărcinate și 15 mg pentru bărbați.

    pierderea în greutate și deficitul de zinc

    Cantitatea de zinc ingerată zilnic este de multe ori insuficientă în cazul anumitor grupuri cu necesități crescute, precum copii, vârstnicii sau persoanele ce urmează diete pentru reducerea greutății corporale. Absorbția zincului se realizează la nivelul duodenului și jejunului și este favorizată de legarea acestuia de aminoacizii sau fosfații prezenți la acest nivel, asftel încât o masă bogată în proteine nu aduce doar un aport mare de zinc, dar îi favorizează și absorbția.

    Absorbția este redusă de acidul fitic prezent în cereale, orez, porumb prin formarea de complexe insolubile cu zincul.

    pierderea în greutate și deficitul de zinc

    Eliminarea zincului se face pe cale renală, digestivă și cutanată și variază în funcție de nivelul acestuia în organism. Postul sau efortul fizic extenuant cresc eliminarea urinară a zincului, iar transpirația abundentă crește eliminarea pe cale cutanată.

    pierderea în greutate și deficitul de zinc

    Cele mai bogate alimente în zinc sunt produsele de origine animală carnea de pui, miel, iepure, ficatulstridiile și scoicile, asftel încât deficiența de zinc apare adesea la persoanele ce urmează diete vegetarine, atât din cauza aportului scăzut de zinc, cât și ca urmare a ingestiei unei cantități mari de inhibitori ai absorbției zincului din cereale și leguminoase. Alimentele cu un conținut moderat de zinc sunt ciupercile, varza, susanul negru, orezul brun, alunele.

    Cele mai sărace alimente în zinc sunt uleiul, untul, zaharurile, gemurile, produsele rafinate, fructele.

    pierderea în greutate și deficitul de zinc

    Cele mai bune surse de zinc pentru pierderea în greutate și deficitul de zinc ce urmează o dietă vegetariană sunt tofu, soia, nucile, alunele și cerealele fortificate cu zinc. Zincul este implicat în creșterea celulară și în procesul de apoptoză, având efect de protecție impotriva leziunilor celulare, iar deficitul de zinc a fost asociat cu mai multe etape ale procesului de transformare neoplazică. Efectul anti-neoplazic este amplificat de asocierea cu seleniu.

    pierderea în greutate și deficitul de zinc

    Deficitul congenital de zinc: acrodermatitis enteropathica, o afecțiune cu transmitere autosomal-recesivă cauzată de mutații are transportorului intestinal Zip4 și care se manifestă prin triada dermatită, diareealopecie mutația genei SLC30A2 care codifică transportorul zincului din serul mamei în lapte, astfel încât apare un deficit sever de zinc la nou-născuții hrăniți exclusiv la sân Cauzele dobândite pot fi sistematizate astfel: Aport insuficient de zinc: dieta vegetariană sau săracă în produse de origine animală procesarea alimentelor determină pierderea unei cantități importante de zinc alimentație parenterală Malabsorbție: consumul unor cantități mari de acid fitic găsit în cereale și leguminoase care leagă zincul în tractul digestiv și împiedică absorbția sa consumul unor cantități mari de fibre alimentare care accelerează tranzitul intestinal și reduce timpul de absorbție a micronutrienților ciroză hepatică.